Verkeer naar uw website trekken gaat gepaard met het delen van de juiste content op de juiste plaats. Een overtuigende titel is het allerbelangrijks van het artikel. Is de titel niet goed genoeg, klikt er niemand op om meer te weten te komen. Waar moet een blog titel aan voldoen? Wij hebben enkele tips voor u.

De perfecte blogtitel

Ieder schrijven of blogger denkt er het zijne van: de titel. Wat bij de ene schrijver wel werkt, heeft bij die andere geen effect op de lezer. Kent u uw publiek? Hebt u bijvoorbeeld wel de buyer persona opgesteld? Kennis van de lezer is cruciaal bij het bepalen van de titel.

Kijk eens kritisch naar de teksten van uw collega ondernemers. Wat doen zij goed? Wat kunnen ze beter?

Wat in ieder geval niet verstandig is, is het kopieren van de titels van een andere website. Als ondernemer wilt u zich onderscheiden van de massa en een eigen doelgroep aanspreken. Dus, komen we weer terug op de buyer persona.

We hebben 10 tips voor u. Hiermee kunt u aan de slag om nog voor het weekend een blog artikel te maken. Kost tijd, dat beseffen we. Maar oefening baart kunst en na een paar keer een artikel te hebben geschreven waarbij de titel meer aandacht kreeg dan de rest van de pagina, kun u straks bijna op de automatische piloot een titel bedenken die zonder meer de aandacht van uw publiek trekt.

Gebruik onderstaande tips bij het bedenken van de titel van uw volgende blog artikel:

  1. Benoem duidelijk het voordeel – de lezer zou onmiddelijk moeten kunnen weten waar de rest van het artikel over gaat. Schokkend en nieuwsgierigmakend zijn principes die het altijd goed doen. Een titel als ‘Krijg meer verkeer naar uw website!‘ is een duidelijke.
  2. Gebruik krachtige woorden – een krachtig woord is een woord dat een emotie uitlokt bij de lezer. Het is net dat ene woord dat de lading van de titel compleet overhoop gooit, dus kracht bijzet. Kunt u een voorbeeld noemen?
  3. Gebruik cijfers – cijfers doen het altijd goed, in het bijzonder de grote cijfers. ‘200 Manieren om X anders te doen’, ‘Hoe ik 6 maanden mijn eerste MILJOEN EURO verdiende’.
  4. Gebruik uw persoonlijkheid – wie bent u? Waaraan bent u herkenbaar? Gebruik persoonlijke eigenschappen in uw titel. Dit is niet op iedere titel toe te passen en hangt sterk af van het onderwerp. Bent u cabaretier en kent iedereen u als een opvliegend of brutaal persoon? Laat dat dan ook weer terug komen in uw blog titels.
  5. Wees controversieel – in hetzelfde straatje als de persoonlijkheid vinden we controversialiteit. Make it shocking is hierbij het motto. Zeg iets wat een grote groep niet waarderen kan en u hebt gelijk de aandacht. Kunt u iets controversieels bedenken zonder iemand te beledigen?
  6. Relevante inhoud eerst – met relevante inhoud kunnen we de kern bedoelen. Staat de kern vooraan de titel? Dan zou het zonder de rest van de woorden in de titel nog steeds duidelijk zijn waar het artikel over zou gaan. ‘Marketing automatisering uit gelegd en hoe ook u dat gratis kan toepassen’. De relevante inhoud is ‘Marketing automatisering’, zonder de rest van de titel is het onderwerp wél duidelijk.
  7. Stel een vraag – gebruik een vraag in de titel van artikel en geef zelf antwoord in het artikel. Ook een mening zou moeten worden toegepast in het artikel en vervolgens kunt u de dialoog aangaan in de reacties van uw publiek.
  8. Wees eens negatief – het hoeft niet altijd rozengeur en maneschijn te zijn. Negativity sells too dus maak eens een fout of vertel over een misstap uit het verleden. Voorbeeld: ’10 Dingen die ik nog steeds fout doe bij/met/over X’.
  9. Gebruik de juiste hoeveelheid jargon – teveel jargon jaagt de mensen weg. Gebruik maken van de juiste hoeveelheid jargon, vaktermen, kan ook de personen die interesse tonen in en geen verstand hebben van uw onderwerp toch verleiden tot een klik.
  10. Gebruik onderzoeksdata – er is vast ergens een rapport verschenen over uw vakgebied. Gebruik deze bestaande data om een blogartikel te schrijven en te publiceren. Mensen houden van cijfers en statistieken, maak hier dan gebruik van door het in de titel al te gebruiken.

gratis blog titel generator in excel

Gratis Blog Titel Generator In Excel

Ter inspiratie hebben we voor u een gratis blog titel generator gemaakt. Het is een Microsoft Excel bestand waarin u tot 3 termen kunt invoeren. Dan kunt u denken aan producten, keywords of een onderwerp. Vervolgens worden er een paar honderd titels aangemaakt. Zo hebt u altijd inspiratie.

De titels zijn op zich goed om een artikel bij te maken. U kunt de titels met bovenstaande tips nog wel beter maken. Kunt u er emotie, krachtige woorden of een negatieve draai aangeven?

De blog titel generator kunt u downloaden door onderstaande schermpje te gebruiken. U klikt op een van de zichtbare iconen van Facebook, Twitter of Google+ en deelt de link op uw sociale media kanalen. Dat is een sociaal betaalsysteem waarna de link naar het bestand dan zichtbaar wordt.