Webdesign was vroeger enkel het ontwerpen en maken van een website. Tegenwoordig komt er veel meer bij te kijken. Zo moet er bij het maken van een website gelet worden op zoekmachine optimalisatie en tegenwoordig moeten de websites ook responsive zijn.

WordPress

Bij webdesign wordt er vaak gebruik gemaakt van WordPress, omdat het makkelijker en sneller is. Met WordPress kunnen hele mooie websites gemaakt worden en het neemt veel minder tijd in beslag. In WordPress kun je met thema’s en plug-ins een website maken. Webdesign met WordPress heeft ook grote voordelen voor de klant. De klant kan namelijk makkelijk zijn eigen website onderhouden en zelfs uitbreiden. WordPress heeft ook een grote gemeenschap van ontwerpers, code experts en ontwikkelaars. Mede dankzij deze gemeenschap van gebruikers en ontwikkelaars is WordPress zo groot geworden. De klant kan ook altijd op de forums terecht voor vragen en ondersteuning voor zijn website. Het mooie is dat de klant hier niet extra voor betaalt, want er staan altijd mensen klaar om gratis te helpen.webdesign

Responsive

Het responsive maken van een WordPress website is dan ook veel makkelijker. Bij webdesign wordt de website tegenwoordig altijd responsive gemaakt. Veel mensen bezoeken websites namelijk op hun smartphone of tablet. Op een gewone website is het heel moeilijk navigeren en reageert de website ook niet goed. Een responsive website hierin tegen reageert wel goed. Dit komt doordat een responsive website zich automatisch aanpast aan het apparaat dat de website gebruikt. Op deze manier ziet het webdesign op de smartphone of tablet ook goed uit en is het ook nog eens functioneel.

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie hoort ook bij webdesign, want hoe een website eruit ziet heeft invloed op de vindbaarheid. Een website moet natuurlijk bezoekers aantrekken en hiervoor moet het gevonden worden. In Nederland maken we gebruik van Google, wanneer we op zoek zijn naar diensten, producten of informatie. Een website moet dan ook zoekmachine geoptimaliseerd worden. In dit geval is de zoekmachine Google. De meeste mensen richten zich op Google, omdat 90% van de mensen de zoekmachine van Google gebruik.

Google is de bekendste zoekmachine en geeft de meest relevante informatie weer. Hiervoor gebruikt het een algoritme om de relevantie te bepalen. Een webdesigner heeft dan ook kennis van deze algoritme en de werkwijze van Google nodig. Alleen dan kan die het webdesign op een Google vriendelijke manier maken. Ook de content van de website moet Google vriendelijk gemaakt worden, zodat de website goed in Google gevonden word.

Een goed balans

Bij webdesign moet er ook een goed balans gevonden worden. Een website kan wel zoekmachine geoptimaliseerd worden en goed in Google gevonden worden, maar wat zullen de bezoekers ervan vinden? Het moet natuurlijk ook op de bezoekers gericht zijn en de aandacht van bezoekers vasthouden. Bij webdesign moet er een balans worden gevonden tussen wat de bezoeker verwacht en wat Google verwacht. Dit is vaak een moeilijk balans. Als op een website een bepaalde zoekterm vaak voorkomt kan de website goed scoren, maar door het herhalen van de zoekterm kan een bezoeker geïrriteerd raken. Een goede webdesigner moet altijd de balans tussen de twee weten te vinden.